Οικονομική εκπαίδευση στα παιδιά: γιατί δεν είναι νωρίς

Ο γιος μου πήγε εκδρομή με το σχολείο με 10 ευρώ και ξόδεψε τα 7,5 σε μπρελόκ και μαγνητάκια. Που είχαμε ήδη παρόμοια στο σπίτι, αφού έχουμε πάει πολλές φορές εκεί που πήγαν με το σχολείο. Και που τα έβαλε σε ένα συρτάρι και τα ξέχασε άμεσα.

Λίγο καιρό πριν, όταν του έλεγα δεν έχω λεφτά, έλεγε πάμε στην τράπεζα να βγάλουμε! 

Του εξήγησα ότι τα χρήματα στο λογαριασμό μας στην τράπεζα δεν είναι απεριόριστα, αλλά συγκεκριμένα. Δεν υπάρχει λεφτόδεντρο που μας έλεγαν κι οι δικοί μας!! 😄

Όσο κι αν δεν μπορούν να καταλάβουν λεπτομέρειες τα παιδιά – ανάλογα με την ηλικία τους βέβαια – ως γονείς, είναι σημαντικό να τους διδάξουμε τη διαχείριση των χρημάτων και την οικονομική παιδεία. Η οικονομική εκπαίδευση είναι κάτι που λείπει ακόμα κι από τα σχολεία, αν με ρωτάς.

Όσο νωρίτερα αρχίσουμε να τους διδάσκουμε αυτές τις έννοιες, τόσο καλύτερα προετοιμασμένοι θα είναι για το μέλλον. 

Σήμερα γράφω κάποια πράγματα που προσπαθώ να εφαρμόζω για να διδάξω στα παιδιά τη διαχείριση χρημάτων.

1. Ξεκινάω με τα βασικά

Ξεκινάμε εξηγώντας στα παιδιά τι είναι τα χρήματα και πώς λειτουργούν. Τους δείχνουμε  τα κέρματα και πώς τα μετράμε, ανάλογα κ με την ηλικία τους, φυσικά. τις διαφορετικές ονομαστικές ονομασίες νομισμάτων και πώς να μετρούν τα χρήματα. Μπορούμε, επίσης, να τους μυήσουμε στην έννοια της αποταμίευσης και, φυσικά, της δαπάνης.

2. Δίνω το καλό παράδειγμα

Τα παιδιά μαθαίνουν από αυτά που βλέπουν, το έχουμε ξαναπεί τόσες φορές. Αν μας βλέπουν να βάζουμε χρήματα στην άκρη, να πληρώνουμε λογαριασμούς, να παίρνουμε υπεύθυνες οικονομικές αποφάσεις, αυτό θα τους βοηθήσει να κατανοήσουν τη σημασία της καλής διαχείρισης χρημάτων. Ένα μικρό παράδειγμα είναι το να παραγγέλνουμε φαγητό απ’ έξω. Εκτός από το θέμα της σωστής διατροφής βεβαίως βεβαίως, καλό είναι να τους δείξουμε -ακόμα κι αν έχουμε την οικονομική άνεση- ότι δεν μπορούμε να παραγγέλνουμε κάθε μέρα.

3. Δίνω χαρτζιλίκι

Το να δίνουμε, για παράδειγμα εβδομαδιαία, στα παιδιά ένα, έστω μικρό, ποσό, μπορεί να είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να μάθουν τη διαχείριση των χρημάτων. Τα ενθαρρύνουμε να αποταμιεύσουν ένα μέρος και να ξοδέψουν το υπόλοιπο υπεύθυνα.

4. Διδάσκω τις έννοιες πίστωση και χρέωση

Ακούγεται τραβηγμένο; Είναι, όμως, σημαντικό. Καλό είναι τα παιδιά να κατανοήσουν αυτές τις έννοιες όσο μπορούν νωρίτερα τελοσπάντων. Μπορούμε να τους εξηγήσουμε τι είναι η πιστωτική κάρτα και πώς λειτουργεί. Να τους εξηγήσουμε ότι τα χρήματα που πληρώνουμε σε ένα κατάστημα, σε μια καφετέρια δεν πάνε απευθείας στην τσέπη του. Να τους πούμε για τη σημασία της έγκαιρης πληρωμής των λογαριασμών και τον τρόπο λειτουργίας των τόκων.

5. Τους δίνω λόγο σε οικονομικές αποφάσεις

Όσο τα παιδιά μεγαλώνουν, θα μπορούσαμε, για παράδειγμα, όταν προγραμματίζουμε οικογενειακές διακοπές, να τους εμπλέξουμε στη διαδικασία καταγραφής του προϋπολογισμού. Αυτό θα τους βοηθήσει να κατανοήσουν πώς να λαμβάνουν οικονομικές αποφάσεις και πώς να δίνουν προτεραιότητα στις δαπάνες.

6. Χρησιμοποιώ παραδείγματα από την πραγματική ζωή

Αυτό θα τους βοηθήσει να καταλάβουν και τη μεγάλη σημασία των μαθηματικών. Για παράδειγμα, όταν ψωνίζουμε στο σούπερ μάρκετ, μπορούμε να τους εξηγήσουμε για τη διαφορά των τιμών στα ίδια προϊόντα ή ακόμα και γιατί ενώ κάποιο είναι πιο ακριβό πιθανώς να το προτιμήσουμε. Όταν πληρώνουμε λογαριασμούς, μπορούμε να τους εξηγήσουμε, τι ακριβώς πληρώνουμε με τον κάθε λογαριασμό.

Η οικονομική παιδεία δε διδάσκεται -δυστυχώς- στα σχολεία. Τουλάχιστον όχι στο βαθμό που θα έπρεπε.

Οι γονείς που δεν έχουν κατανόηση της χρηματοπιστωτικής διαχείρισης ενδέχεται να μην μπορούν να παρέχουν οικονομική σταθερότητα ή να διοχετεύουν λάθος την οικονομική τους κατάσταση στα παιδιά τους. 

Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι η οικονομική παιδεία είναι το ίδιο σημαντική με την ακαδημαϊκή παιδεία.

Εξοικειώνοντας τα παιδιά μας με τη διαχείριση του χρόνου και των χρημάτων, βοηθούμε να δημιουργηθεί μια ισχυρή και υγιής σχέση με τα χρήματα όσο μεγαλώνουν.


(Το άρθρο ειναι το 22ο από τη σειρά άρθρων με θέμα «Προγραμματισμός οικογενειακής καθημερινής ζωής». Η σειρά άρθρων γράφεται στο πλαίσιο προσωπικού challenge «ένα άρθρο την ημέρα» για το μήνα Μάιο.)

____________________________________

Ας συνδεθούμε στο Instagram, το Twitter και το Facebook, να γνωριστούμε καλύτερα, να δημιουργήσουμε τη δική μας κοινότητα.

Πες μου στα σχόλια τις προτάσεις σου και άλλα θέματα για τα οποία θα ήθελες να γράψω — ανυπομονώ να τα δω.

Εκτιμώ τόσο πολύ που αφιερώνεις το χρόνο σου και διαβάζεις τα κείμενά μου. Μοιράσου το με τους φίλους και την οικογένειά σου εάν το βρήκες χρήσιμο.

Να έχεις μια όμορφη μέρα!

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.